varför valde jag katte?

Jag har fått önskemål om att skriva om just "Varför jag valde Katedralskolan"

Okej, let's start.

I 9:an när det var dags för gymnasieval hade jag redan funderat sedan länge att jag antingen ville gå på Polhem eller Katte, jag var på många såkallade "öppet hus" men hade nästan bestämt mig från första början att jag ville gå på någon av dessa två skolor, varför egentligen vet jag inte. Jag hade väl hört bra rykten om de! De året jag började gymnasiet ändrade de både betygsystemet och linjerna, de blev nya inriktningar och tex samhäll/ekonomi blev enskilda så att de istället hette samhäll och ekonomiprogrammet. Jag ville egentligen gå något med idrott i och med att jag totalt är en sport nörd och älskar idrott, det har alltid varit mitt favorit ämne och alltid det jag har lyckats bäst i. Men så klart hade de tagit bort alla program med samhäll/idrott, och eftersom att jag ville gå samhäll så försvann den chansen.. så då fick man tänka om på nytt!

Då fann jag linjen samhäll/beteendevetenskap som skulle vara en ny linje, vilket lät väldigt intressant! Jag började kolla på de skolor som hade själva linjen och de enda skolorna jag var intresserad av som hade den linjen var Polhem och Katte. Jag var på öppethus på båda skolorna och tyckte båda verkade bra! Dock så var det något som sa mig att katte känndes lite mer som mig, men jag vet inte varför. Kanske för att POlhem är så enormt gigantiskt? Ja tror faktiskt det var så..

Till slut blev det i alla fall att jag valde Katte och mitt andra handsval blev Polhem! Klart att man velade jättemycket om vad man skulle välja.., men jag menar om man sen inte skulle trivas så gick det ju såklart bara att byta! Det gör det alltid, sen är det en annan femma om det finns plats.

Jag började på katte och trivdes jättebra! Det är klart att man tog sig en funderare ibland om detta verkligen var rätt skola för mig? Alla kändes så smarta och allt.. men sen var det ju i och med det nya betygsystemet så blev allt mycket svårare och klyddigare! Tyvärr drabbade det oss som skulle börja gymnasiet...

Jag valde absolut inte Katte för att tro att man ska få "status och är cool". Nej, nej, helt fel. Så är det absolut inte. Många säger att Katte är värsta "snobb" skolan och att vem som passar inte in, man måste ha märkeskläder och blaaa blaa bla... så är det inte! Jag kan tänka mig att det har varit värre förr, men jag upplever inte det så. Visst är det riktigt många som klär sig döööö snyggt! Det kan man ju inte säga annat om! Men de finns faktiskt tvärtemot också, och absolut måste man inte ha märkeskläder. Dock är det stor varning för att gå i mjukisbyxor! Rekomenderar inte det.

Som sagt så stortrivs jag jättebra! Min klass trvis jag himla bra i och även har man fått riktigt många nya underbara vänner också! Jag är alltid så glad när jag ska till skolan, det är kul att vara i skolan. Love it. Sen är det klart att man är trött ibland och man går långa dagar... men det är en helt annan sak! Självfallet älskar jag gymnasiet! Mycket roligare än grundskolan, utan tvekan! Man kommer in i helt ny miljö och allt. Sen finns det såklart de stunder man saknar de gamla sometimes.

Men lev i nuet och NJUT AV GYMNASIETIDEN! för det ska jag verkligen ta vara på. 3 underbara år med fina
vänner, utbildning och skojsigheter! FYFAAAAAN nu kör vi.

FINASTE HOGWAARDS

image description


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0